Hírek
2012. Január 01. 08:30, vasárnap |
Belföld
Forrás: mno.hu/MTI
Gyorsabbak lesznek, ha kávét és édességet fogyasztanak
Évtizedek óta folyik a vita azon, hogy a koffein milyen mértékben befolyásolja a különböző sportolók fizikai és szellemi teljesítményét.
Ezt a hatást sokan tagadták, de most egy újabb vizsgálat azt jelzi, hogy labdarúgók számára egy kávé megivása nem haszontalan, főleg, ha édességgel együtt fogyasztják.
A koffein, akár kávé, akár tea formájában isszák, sokak szerint frissít, növeli a szellemi teljesítményt, de a fizikai gyorsaságot, erőt is. A közelmúltban angol kutatók állatkísérletben vizsgálták, hogy az egerek alsó végtagjának izomzatát hogyan befolyásolja, ha koffeint kapnak fizikai terhelés előtt.
Az egerek izomzatát a kutatók mind maximális, mind szokványos terhelés során nézték koffein adása esetén, illetve anélkül. Rob James és munkatársai azt találták, hogy az igen magas koffein vérszint mérhetően fokozza az izmok erejét. Az izomzat teljesítménye átlagosan hat százalékkal nőtt, ha az egér olyan koffeinadagot kapott, ami emberben a maximális vérszinthez vezet.
A kutatók hangsúlyozták, hogy a doppinggal foglalkozó bizottság egy időben vizsgálta a sportolók vérében és vizeletében a koffeinszintet, de 2004-ben ezt eltörölték, és ez az élénkítőszer nem szerepel a dopping szempontjából tiltott anyagok között. Most Mayur Ranchordas vezetésével, a Sheffield Hallam Egyetem munkatársai vizsgálták a koffein és szénhidrát adásának hatását labdarúgók teljesítményére.
A játékosok kétszer 45 percet játszottak, mint az igazi meccsen, és a kutatók figyelték a gyorsaságot, a cselező képességet, a fejelést és a szabadrúgást. Egyik alkalommal a csapat tagjai szénhidrátot kaptak meccs előtt, máskor koffeint, illetve a harmadik alkalommal a kettőt együtt.
A cukor és a koffein együtt mérhetően növelte a játékosok gyorsaságát, ügyességét, még a rúgások pontosságát is. A kutatók szerint az eredmények azt bizonyítják, hogy a szénhidrát és a koffein együttes fogyasztása a csapatjáték teljesítményét javítja. „Ez azt sugallja, hogy a labdarúgók édes üdítőitalok helyett édesített koffeintartalmú folyadékot igyanak a meccs előtt és a szünetben” – írják a szerzők a Sheffield Hallam Egyetem közleményében.
Ezek érdekelhetnek még
2026. Június 10. 15:00, szerda | Belföld
Elemzők: meglepetést hozott a májusi inflációs adat
Meglepetéssel fogadták az MTI-nek nyilatkozó elemzők az infláció májusi lefékeződését a várt gyorsulás helyett.
2026. Június 10. 14:00, szerda | Belföld
Karácsony Gergely: jelenlegi tudásunk szerint a Fővárosi Önkormányzat a jövő héten fizetésképtelenné fog válni
Jelenlegi tudásunk szerint a Fővárosi Önkormányzat a jövő héten fizetésképtelenné fog válni - mondta a főpolgármester egy szakmai fórumon, kedden Budapesten.
2026. Június 10. 09:00, szerda | Belföld
Magyar Péter: történelmi jelentőségű törvénycsomagot nyújtottak be az Országgyűlésnek
2026. Június 10. 06:55, szerda | Belföld
OGY - Benyújtotta a kormány az európai uniós források hazahozatalához szükséges törvényjavaslatot
Benyújtotta a kormány az európai uniós forrásokhoz való hozzáférés érdekében szükséges egyes törvények módosításáról szóló javaslatot kedden este.

